בנות יקרות.
סייעת אשר מועמדת לעבוד בגן הילדים, נדרשת לעמוד במס' דרישות לקבלת התפקיד- דרישות שאושרו על-ידי משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי (מדינת ישראל, "כדאי לדעת-מדריך לניהול גן ילדים", משרד החינוך, 1997 ומסמך רענון תנאי ההעסקה חוזר מנכ"ל מס' 387 יולי 2001).
סייעת שעמדה בכל דרישות הקבלה ושובצה לעבודה בגן, מוצאת את עצמה כאשר ידיה עמוסות בעבודה. תפקידיה הארגוניים של הסייעת, הוגדרו בנוהלי אוגדן השלטון המקומי במסמך שהזכרתי לעיל.
לאחרונה, חלה התפתחות בדרישות הקבלה לעבודה של הסייעת (ותסכימו-שלא בכדי)וחלה התפתחות בתפקידיה אשר כולל דרישות למילוי תפקידים פדגוגיים.
במטרה להעצים את סייעת הגן, הועלה רף הדרישות לקבלת סייעות לעבודה בגן- הילדים ואף המינוח "עוזרת גננת" הוחלף ל"סייעת בגן- הילדים".
לא אחת תהיתי ביני לבין עצמי, האם יתר שותפי חינוכו של הילד הרך,שינו אף הם את השקפתם בקשר להגדרת תפקידה של הסייעת בגן למשל: הורים, גננות, הסייעות בעצמן ??
הדסה שאול- שי, בחנה סוגיה זו והעבירה שאלון אנונימי לקבוצה מצומצמת של הורים, גננות וסייעות וזאת כדי לבחון:אם ישנה הלימה\אי הלימה לגביי השקפתם בקשר לתפקידי הסייעת.
הכתבה מרתקת ומומלצת ותוכלו למצוא אותה בחוברת "הד הגן" ,אדר תשס"ט,מרץ 2009 עמודים 44-51.
מומלץ !!
סיגל כרמי
יום ראשון, 23 במאי 2010
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
סיגל, שלום רב!
השבמחקצער לי לאכזב אותך סיגל, אך לא שמעתי בשום מקום שהציבו תנאים לקבלת סייעת לגן הילדים. כאשר זקוקים לסייעת לוקחים מה שיש כי חייבים שהיא תהיה בגן. אני יכולה גם לחזק את דברי בדוגמא שישנם מצבים שרואים שהסייעת לא מתאימה לעבוד עם ילדים צעירים, אך עדיין משאירים אותה בגן כי אין סייעות שמעוניינות לעבוד בגן. אני לא מדברת על סייעות שנמצאות במעמד של מחליפות כאשר זקוקים להן. האמת אלה סייעות הרבה פעמים באמת רוצות לעבוד בגן או כי הן רואות עבודה נוחה עם סידור הילדים בצוהרים.
ולגבי שמה של הסייעת זה כמו שיחליפו לי שם מגננת משלימה לעמית של גננת אם זה עדיין לא ישנה את תפקידי כגננת שצריכה להשלים את עבודת גננת אם. ולי אישית אין בעיה עם ההגדרה גננת משלימה. ואני עדיין חושבת שעוזרת גננת זה לא המונח המתאים לסייעת, כי במונח עוזרת גננת נכנסים יותר מושגים מקצועים בהוראת הגננת, ונכון שלסייעת יש מקצועיות משלה שבא מהנסיון אבל לא תמיד מהתיאוריה מה עומד מאחורי שיכולים מקצועיים של הגננת.
יכול להיות שהתגובה שלי קצת חריפה אבל עדיין רוב הסייעות הן לא מספיק מקצועיות.ואשמח לראות בעתיד שנושא זה משתפר, משתנה ונהיה מקצועי יותר.
אנה
אנה שלום.
השבמחקאם תקראי לעומק את אשר כתבתי ואני מצטטת "לאחרונה, חלה התפתחות בדרישות הקבלה של הסייעת" תביני את כוונתי אשר הייתה ממקום של נסיון לעמוד על הבדלים, בין המצב של אז להיום.
בעבר, כל אחת יכלה לעבוד כסייעת, לאחרונה ,ואני יודעת זאת מקרוב, נדרשות הסייעות להציג תעודת גמר\סיום קורס\לימודים או כל רקע כלשהוא בתחום החינוכי. אז נכון,שהיו ויהיו מקרים בהם סייעות נכנסות לתפקיד ללא כישורים אלא קשרים (לצערנו), אולם, תסכימי איתי דווקא את- כמי שעובדת בתחום שיפוטי (מועצה א.ב טוביה) שמח' החינוך מעצימה את סייעותיה ורואה רמת חשיבות עליונה שתרחבנה אופקים, יתמקצעו ואף יחשפו לתחומי הוראה שונים ומגוונים,אשר יתרמו להן בעבודתן.
אני יכולה לומר לך שהסייעת שלי, בכל יום שני ולעיתים שלישי, לומדת ומיישמת בפועל את אשר למדה. ואם זה לא שיפור , שינוי או מינוף התמקצעותן, איני יודעת מה כן.
דבר נוסף,שיקולינו בניהול השוטף בגן נובעים מהתיאוריה, מהמקצועיות,מהנסיון והוותק ואף אחד לא יקח\תיקח לנו את זה ואני מאמינה, כי זה תלוי סייעת בשילוב דרישת המערכת\ המועצה\ הרשות ואף סייעות יכולות להוות דמות מקצועית חיובית אשר כן תורמת למערכת החינוך בכלל ולגן בפרט- עם ניווט,הקנייה, העצמה,הכלה,למידה ועוד, אשר אני חווה בפועל אצלי בגן ע"י הסייעת שלי ועמיתותיה. בדוק!!
באווירה אופטימית זו ובחשיפת עובדות קיימות בשינוי בטריטוריה שלי,אקווה שהשינוי יהפוך למהפך למען הארגון בכלל וילדי הגן בפרט.
סיגל כרמי